Beseda se spisovatelem, školní časopis ZŠ Svitavy
Pan Lubomír Müller navštívil naši školu, aby nám řekl něco o své knize Schody do nebeského pokoje, přečetl nám ukázky a aby nám pověděl o svých (ne zrovna příjemných)zážitcích z dětství.
Beseda byla rozdělena na dvě části:
V první části nám vyprávěl o tom, co ho přivedlo ke spisovatelství a radil nám, jak se spisovatelem stát.
Ve druhé části nám četl nejdramatičtější ukázku ze své knihy, ve které popsal šikanu, kterou si prožil. Tato ukázka v nás probudila smíšené pocity a na rukou se nám objevila „husí kůže“. Nikdo si nedokázal představit sám sebe na jeho místě. V knize popisuje také chvíle štěstí s jeho láskou. Ke všemu přidal ještě příběh o chlapci, jemuž kniha zachránila život.
Ani po letech a po zpracování knihy pro něj není lehké mluvit o některých věcech a připomínat si je. Je obdivuhodné, že zvládl svůj příběh sepsat a podělit se tak o svůj osud s námi i s ostatními čtenáři.
Po besedě vyzpovídalo pana Müllera naše známé trio - Valča, Gabča a Danča
Máte čas číst knihy jiných autorů? Pokud ano, které?
Bohužel, na čtení knih moc času nemám, ale rozhodně bych si ho chtěl najít.
Co vás vedlo k tomu stát se spisovatelem?
Měl jsem takové nutkání zbavit se všech těch trýznivých pocitů, a proto jsem napsal knihu. Sice mi nějaké vzpomínky zůstaly, ale přeci jen jsem se některých zbavil. Už jako malý jsem si psal deník a snažil jsem se od nich utéci.
Toužil jste i po jiné profesi či práci?
Ano, jako malý jsem chtěl být kovbojem (chtěl jsem jezdit na koni a honit stáda krav), také jsem chtěl být námořníkem.
Byl jste v dětství a v mládí velkým čtenářem?
Ano, na čtení jsem byl téměř závislý, četl jsem i při chůzi.
Kterou knihu z dětství máte nejraději?
Robinson Crusoe.
Dozvěděli jsme se, že máte dvě dcery, Andreu a Zuzanu, podobají se vám v něčem?
Ano, v něčem ano (vzhledově i povahově). Jedna žije v Mexiku a druhá v Holandsku.
Prošel jste mnoha profesemi. Která vás nejvíce zaujala?
Koncertní klavírista a doprovazeč.
Kde čerpáte ke své tvorbě inspiraci?
V životech lidí, kteří mě obklopují.
Můžete nám jako profesionál říct svůj názor na náš školní časopis?
Velice se mi líbí jeho pestrost a jeho grafické zpracování, rubrika vtipy, móda & styl (zajímavá rubrika hlavně pro děvčata) a také v dřívějším časopise třeba literatura (popletené pohádky).
Mnohokrát děkujeme za váš čas!
Naše trio po rozhovoru s panem Müllerem
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schodydopokoje.jpg
Pan Müller mě velmi mile překvapil. Dokázal si získat naši pozornost, dokázal nás pobavit a navodit příjemnou atmosféru. Ve svých ukázkách nás zaujal tím, jak žili teenageři v jeho době a jak neměl zrovna šťastné mládí. Beseda byla perfektní. Roman 8. tř.
*****************************
Beseda se mi opravdu moc líbila. Byla chvílemi zábavná, někdy zase až k pláči. Celou dobu byla cítit atmosféra, že to všechny bavilo, všichni mlčeli, a díky tomu jsem mohl naslouchat všemu, o čem pan Müller vyprávěl. Možná, že mě beseda motivuje k napsání nějakého příběhu.
Artur 8. tř.
******************************
Beseda mě zaujala po emoční stránce, zvláště když nám pan Müller četl první ukázku ze své knihy, kdy ho šikanovali spolužáci a když vyprávěl o smrti kamaráda Pavla. Díky besedě jsem se dozvěděl, co všechno musí člověk umět, jestliže se chce stát spisovatelem, a že i kniha může člověku zachránit život. Honza 8. tř.
*****************************
Beseda se mi moc líbila. Na to, že ,,nesnáším“ knihy a čtení, tak tuhle knihu bych si rád koupil a přečetl. Ukázky mě velmi oslovily, a to je co říct. Dávám deset bodů z deseti. Kuba 8. tř.
*****************************
Beseda se mi moc líbila. Nejvíce mě zaujala postava Lumíra z jeho knihy. Na besedě mi bylo dobře a příjemně, pan Müller vykládal zábavnou formou, a to se mi líbilo. Dozvěděli jsme se, jak se stát spisovatelem a o čem můžeme psát.
Tomáš 8. tř.
*****************************
Beseda se mi moc líbila. Zaujalo mě povídání o knize a hlavně čtení ukázek. Mrzelo mě ale, že nebyly přečteny do konce. Strašně mě to bavilo a asi si knížku opatřím. Natálie 8. tř.
Netradiční dvouhodinovka literární výchovy pro žáky 8. a 9. třídy se setkala s velkým ohlasem. Šlo nejen o besedu, během které mnozí poznali kouzlo autorského čtení, ale hlavně o uvědomění si toho, co je to skutečná šikana, s jakými problémy a strastmi se musel autor ve věku posluchačů potýkat, s čím vším a jak se musel vyrovnávat.
Nedokončené ukázky z knihy Schody do nebeského pokoje žáky oslovily natolik, že si většina z nich ( i zarytí ,,nečtenáři“ )chce knihu co nejdříve přečíst. Našli se i tací, pro které se téma – Jak se stát spisovatelem – stalo výzvou. Tak uvidíme!
Co vy na to osmáci a deváťáci?
Beseda se mi velmi líbila. Nejdříve jsem si myslela, že mě moc nezaujme, ale během chvilky mě začala bavit. Chvílemi jsem měla slzy v očích, jak mi ho bylo líto. Nebylo by špatné dostat knihu jako opožděný dárek, protože to bylo opravdu velmi zajímavé. Nikdy bych nechtěla, abych já nebo někdo jiný něco takového prožil. Je to hrozné a musí to být hrozné až do konce života. Sabina, 9. tř.
*****************************
Beseda s panem Müllerem mě velice překvapila. Abych řekla pravdu, nemyslela jsem si, že mě to bude tak bavit. V první polovině nám předčítal kousek z jeho knihy a povídal nám o tom, čím si prošel jako malý. Četl tak vážně, bylo poznat, že vše prožil a věděl o čem povídá. Chvílemi jsem zavírala oči a představovala si tu strašnou šikanu. Na rukách se mi objevila husí kůže a říkala jsem si, že ten strašný teror bych nechtěla nikdy zažít.
Gábina 9. tř.
Všichni s napětím očekávají, jak příběh
dopadne, ale...